Miskraam

img_7157

Bloedverlies in de zwangerschap
Als er bloedverlies optreedt in het begin van de zwangerschap kunnen jullie behoorlijk schrikken. Toch wil het niet zeggen dat jullie altijd een miskraam krijgen.
Bloedverlies komt in de zwangerschap bij 1 op de 5 vrouwen voor. Tijdens een zwangerschap kunnen kleine bloedvaatjes in de baarmoedermond en vagina sneller springen wanneer hier druk op komt, bijvoorbeeld tijdens het vrijen of niezen.
Vaak vinden we geen oorzaak voor het bloedverlies en draag je gewoon een gezonde zwangerschap uit.

Miskraam
Helaas gaan niet alle zwangerschappen goed en komt een miskraam best vaak voor. Gemiddeld 1 op de 10 vrouwen maakt dit helaas mee. Er is sprake van een miskraam als de zwangerschap voor 16 weken misloopt. De meeste miskramen vinden plaats rond de 8 weken.

Oorzaken van een miskraam
In 95% van de gevallen gaat het om een fout in de ontwikkeling tijdens de eerste celdelingen. In 5% zijn er andere oorzaken, zoals een verkeerde innesteling of infectie. Bij een miskraam komen regelmatig schuldgevoelens naar boven, dit is niet nodig jullie kunnen er niets aan doen.
Een miskraam krijgen door sporten of vrijen is niet mogelijk en helaas het voorkomen of tegenhouden van een miskraam ook niet.

Spontane miskraam
Geleidelijk ontstaat kampende/ weeën-achtige pijn in de baarmoeder en neemt het bloedverlies toe. De hoeveelheid bloedverlies is te vergelijken met een ruime menstruatie en kan ook gepaard gaand met verlies van stolsels. Afhankelijk van de zwangerschapsduur kunnen jullie soms een vruchtzakje herkennen.
Zodra het vruchtje uit de baarmoeder is gekomen, verdwijnt de buikpijn vrijwel direct. Ook het bloedverlies vermindert dan snel en is vergelijkbaar met de laatste dagen van een menstruatie. Het bloedverlies kan een aantal weken aanhouden, maar is dan niet hevig meer.

Gemiste miskraam: missed abortion
Het kan ook voorkomen dat als jullie voor de echo komen er geen hartje meer klopt maar wel nog een vruchtje is te zien. Dit heet dan een missed abortion. Sommige vrouwen hebben wel een vruchtzakje maar in het zakje zit geen vruchtje. Het embryo heeft zich niet ontwikkeld. Dit heet een windei.

Het maken van je keuze
Als de missed abortion is vastgesteld hebben jullie verschillende keuzes. Belangrijk vinden wij het dat jullie samen kijken welke ‘keuze’ het beste bij jullie past. Meestal bestaat de keuze tussen afwachten op een spontane miskraam, het kiezen voor een curettage of voor het nemen van medicijnen. Afwachten kan medisch geen kwaad (mits het bloedverlies niet te ruim is) en heeft geen nadelige gevolgen voor een nieuwe zwangerschap. Indien jullie niet willen afwachten, dan verwijzen wij je naar de gynaecoloog. Deze zal de andere mogelijkheden met je bespreken.

Herstel en verwerking
Meestal is het lichamelijk herstel snel. Het is aan te raden om een normale menstruatie af te wachten voordat jullie weer proberen zwanger te worden. Na een miskraam kunnen jullie beide een moeilijke tijd hebben. Verdriet, schuldgevoelens, ongeloof, en een gevoel van leegte zijn veel voorkomende emoties. Iedereen verwerkt een miskraam op zijn eigen manier. Het is verstandig te praten over jullie gevoelens. Weet dat je ons ook altijd mag bellen!

Voor meer informatie bekijk de wetenschappelijke richtlijn over miskraam vanuit de KNOV en NHG

E-Consult

Aanmelden zwangerschap

Aanmelden nazorg

css.php
Beoordeel ons

Bij Verloskundigenpraktijk Puur stellen we je mening op prijs. Wij zijn benieuwd hoe jij je ervaring met ons zou beoordelen. Beoordeel onze praktijk via de widget van Klantenvertellen.nl hieronder of bekijk wat anderen van ons vinden.