Pijnstilling

FullSizeRender-7

Pijn bij de bevalling
Bevallen is een natuurlijk proces. De weeën doen pijn en houden een aantal uren aan. Een bevalling duurt gemiddeld 12-24 uur, geteld vanaf de eerste wee.
Toch geven veel vrouwen achteraf aan dat het goed te doen was, en dat ze de pijn snel zijn vergeten.

Hoe kan dat nou?
Pijn bij de bevalling wordt over het algemeen anders ervaren dan andere pijn, omdat je als aanstaande moeder weet waarom je pijn hebt, en omdat het betekent dat je kind zich aandient en jullie echt papa en mama gaan worden.
Veel vrouwen ervaren de pijn als minder dan verwacht, anderen vinden het juist moeilijker om met de pijn om te gaan.
Vrouwen die hun eerste kind krijgen hebben waarschijnlijk nooit een vergelijkbare pijn ervaren, maar maak je vooral niet te veel zorgen. Tijdens de bevalling maakt je lichaam zelf een krachtige pijnstiller aan, endorfinen. Dit stofje zorgt ervoor dat je in een roes kan raken en dat je lichaam beter kan ontspannen, waardoor je de pijn beter kunt verdragen. Wanneer je verkrampt tijdens de bevalling en angstig bent, kunnen de weeën niet goed doorzetten. Er zijn allerlei manieren om de pijn te verzachten. Met of zonder medicijnen, thuis of in het ziekenhuis.

folder

Weeën
Een wee is een samentrekking van de baarmoeder. De baarmoeder is één grote holle spier.
De weeën zorgen ervoor dat de baarmoedermond opengaat (ontsluiting) en uiteindelijk dat je kan persen, waardoor je kind geboren wordt. Een voordeel bij weeën is dat ze niet de hele wee even veel pijn doen.
Een wee heeft een aanloop, een hoogtepunt en een uitloop.
Als de wee net begint, is de pijn goed te verdragen. Op het hoogtepunt is de druk op de baarmoedermond het grootst en daarmee is de pijn het hevigst. Tussen de weeen door is de pijn weg en kun je weer ontspannen.
Vaak heb je in het begin van de bevalling langere pauzes en duren de weeën wat korter. Gedurende de ontsluiting neemt de frequentie en de pijn toe, tot je persweeën krijgt. De persweeën worden meestal als prettiger ervaren. Je kan met de weeën meewerken om je kind geboren te laten worden.
Zodra de baby geboren is veranderen de weeën in lichtte krampen om de placenta geboren te laten worden.

Om de weeën op te vangen is ontspanning erg belangrijk. Tijdens de weeën kun je thuis het best gebruik maken van een warme douche, warme kruik of ga lekker in een warm bad liggen. Warm water helpt je om beter te kunnen ontspannen. Veel vrouwen vinden het prettig als hun partner de onderrug masseert. Probeer ook verschillende houdingen en let goed op je ademhaling.
Is dit niet voldoende? Dan kun je ons vragen om gebruik te mogen maken van Lachgas.

Als je tijdens de bevalling een andere vorm van pijnstilling nodig hebt, dan gaan we je verwijzen naar de gynaecoloog in het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen. Als we je verwezen hebben naar de gynaecoloog voor pijnstilling wordt je aan het ctg apparaat aangesloten. Een ctg apparaat kan de conditie van jullie kindje in de gaten houden. Als dit de conditie van jullie kindje goed is gedurende 30 min, mag je meestal pijnstilling.
De diverse mogelijkheden van pijnstilling worden dan met jullie besproken.

In het Zuyderland ziekenhuis in Heerlen zijn drie vormen van pijnstilling mogelijk:

• injectie met Nubain
  • ruggenprik (“Epiduraal”)
  • pompje remifentanil

Rond week 35 van de zwangerschap krijgen jullie hier informatie over tijdens het spreekuur.
Jullie ontvangen van ons dan de folder ‘ hoe ga je om met pijn’.

E-Consult

Aanmelden zwangerschap

Aanmelden nazorg

css.php
Beoordeel ons

Bij Verloskundigenpraktijk Puur stellen we je mening op prijs. Wij zijn benieuwd hoe jij je ervaring met ons zou beoordelen. Beoordeel onze praktijk via de widget van Klantenvertellen.nl hieronder of bekijk wat anderen van ons vinden.